بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ (0)
به نام خداوند رحمتگر مهربان
﴿فصلت، 0﴾
حم (1)
حاء ، میم .
﴿فصلت، 1﴾
تَنْزِیلٌ مِنَ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ (2)
وحى [ نامه ] اى است از جانب [ خداى ] رحمتگر مهربان .
﴿فصلت، 2﴾
کِتَابٌ فُصِّلَتْ آیَاتُهُ قُرْآناً عَرَبِیّاً لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ (3)
کتابى است که آیات آن ، به روشنى بیان شده . قرآنى است به زبان عربى براى مردمى که مىدانند .
﴿فصلت، 3﴾
بَشِیراً وَ نَذِیراً فَأَعْرَضَ أَکْثَرُهُمْ فَهُمْ لاَ یَسْمَعُونَ (4)
بشارتگر و هشداردهنده است . و [ لى ] بیشتر آنان رویگردان شدند ، در نتیجه [ چیزى را ] نمىشنوند .
﴿فصلت، 4﴾
وَ قَالُوا قُلُوبُنَا فِی أَکِنَّةٍ مِمَّا تَدْعُونَا إِلَیْهِ وَ فِی آذَانِنَا وَقْرٌ وَ مِنْ بَیْنِنَا وَ بَیْنِکَ حِجَابٌ فَاعْمَلْ إِنَّنَا عَامِلُونَ (5)
و گفتند : « دلهاى ما از آنچه ما را به سوى آن مىخوانى سخت محجوب و مهجور است . و در گوشهاى ما سنگینى و میان ما و تو پردهاى است ; پس تو کار خود را بکن ما [ هم ] کار خود را مىکنیم . »
﴿فصلت، 5﴾
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلٰهُکُمْ إِلٰهٌ وَاحِدٌ فَاسْتَقِیمُوا إِلَیْهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ وَ وَیْلٌ لِلْمُشْرِکِینَ (6)
بگو : « من ، بشرى چون شمایم ، جز اینکه به من وحى مىشود که خداى شما خدایى یگانه است . پس مستقیماً به سوى او بشتابید و از او آمرزش بخواهید . و واى بر مشرکان . »
﴿فصلت، 6﴾
الَّذِینَ لاَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ کَافِرُونَ (7)
همان کسانى که زکات نمىدهند و آنان که به آخرت ناباورند .
﴿فصلت، 7﴾
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ (8)
کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کردهاند آنان را پاداشى بىپایان است .
﴿فصلت، 8﴾
قُلْ أَ إِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَ تَجْعَلُونَ لَهُ أَنْدَاداً ذٰلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ (9)
بگو : « آیا این شمایید که واقعاً به آن کسى که زمین را در دو هنگام آفرید ، کفر مىورزید و براى او همتایانى قرار مىدهید ؟ این است پروردگار جهانیان . »
﴿فصلت، 9﴾
وَ جَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِنْ فَوْقِهَا وَ بَارَکَ فِیهَا وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ (10)
و در [ زمین ] ، از فراز آن [ لنگرآسا ] کوهها نهاد و در آن خیر فراوان پدید آورد ، و مواد خوراکى آن را در چهار روز اندازهگیرى کرد [ که ] براى خواهندگان ، درست [ و متناسب با نیازهایشان ] است .
﴿فصلت، 10﴾
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَ هِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیَا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ (11)
سپس آهنگِ [ آفرینشِ ] آسمان کرد ، و آن بخارى بود . پس به آن و به زمین فرمود : « خواه یا ناخواه بیایید . » آن دو گفتند : « فرمانپذیر آمدیم . »
﴿فصلت، 11﴾
سلام
سر بزن و اسلام و شمشیر رو بخون و گریه کن بر حال مردم ایران و افغانستان.
ورود نژاد پرست ممنوع؟!!!
کاش نژاد پرست بودیم ولی ما ایرانی ها خود پرستیم و حالا حالاها باید دنیا صبور باشه تا ما به مرحله نژادپرستی تنزل پیدا کنیم!
http://purpirar.blogsky.com/
وبلاگ مال من نیست.
بسم الله
سلام
برای برداشت صحیح از یک آیه از یک سوره باید اتصال آیات در آن سوره و ارتباط آیات مرتبط در کل قرآن رعایت شود.
دو آیه قبل در همان سوره فصلت فرموده است: و ویل للمشرکین الذین لایوتون الزکاه و...
درجای دیگری فرموده است:وَ فی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ (19) الذاریات
در مجموع چنین بنظر میرسد که برای برطرف نمودن نیاز نیازمندان در یک نیاز خاص که در نظر بگیریم از جانب تقدیر کننده در اقوات زمین مقدار مورد نیاز بودیعه نهاده شده است.چه برای افراد باهوش و چه کم هوش مهم سوال و درخواست اوست(درقالب تلاش به اندازه عقل و توان و وسع است).
حال کسانی باهوشند و تلاش بیشتر داشته اند بیشتر از ودیعه سهم خود برداشت میکنند.این سهم بیشتر امانت است دست او باید با مدیریت خود و به فرمان الهی و به امید پاداش او در آخرت به مستحق برساند.اگر این کار را نکند و مصرف بیش از نیاز خود داشته باشد هم خودش فاسد میشود و هم نیازمندی را به فقر کشانده است.
اگر به این کار ادامه دهد ومفسد فی الارض شود غضب الهی بسراغ او خواهد آمد.اگر نیازمند هم تلاش نکند و به دنبال سهم خود نباشد و آنرا در دست ظالمین ببیند و از ترس به ذلت بیفتد و قیام نکند و حداقل به اتکای ایمان خود به دادخواهی از خداوند دعا به درگاهش نکند نیز مجازات خواهد شد.
مومنین با توان باید به کمک نیازمندان ناتوان در مقابله با ظالمین و مشرکین قیام کنند. قیام بالقسط.در غیر این صورت همه مجازات می شوند نه خاص ظالمین...واتقوا فتنه لا تصیبن الذین ظلموا منکم خاصه...
والسلام
quranmizan.com